23 Temmuz 2011 Cumartesi

Her Sezon Değişen Kurallarla Formula 1 Daha Keyifli Bir Hale Mi Geldi?


Yaklaşık 5 yıldır Formula 1 yarışlarını imkan bulduğum ölçüde izlerim.Özellikle son 1-2 yıldır daha bir detayına inerek izlemeye başladım.Ama şunuda belirtmek isterimki öyle ıncığına cıncığına kadar herşeyi bilmem bu sporda.Gerçi bu sene bayağı detaysal konularda kendimi geliştirsemde yinede bu işin uzmanı kesinlikle değilim.Yarış zamanı ekranın karşısına oturur,lastik seçimine,difüzör kapağına dikkat etmeden keyif alarak izlemeye çalışırım.Öyle herhangi bir takımı yada pilotu fanatik derecesinde de tutmam.Sürüş stilini beğendiğim birçok pilot vardır.Formula 1'i sevmemin en büyük sebebi ise bu sporda detayların çok önemli olmasıdır.Saliselerin bile hayati önem taşıdığı bu spor ''şeytan ayrıntıda gizlidir'' cümlesini tam anlamıyla karşılar.

Bu uzun girişten sonra bahsetmek istediğim asıl konuya gelelim.Her sezon başı Formula 1'in ilk yarışını izlemek için ekran karşısına geçsem geçen sezondan kalma birçok kuralın değiştiğini görüyorum.Her sezon değişen bu kurallara sezon boyu adapte olmaktaki sıkıntıyı seyirciler bazında düşününce işin pilot kısmına hiç girmiyorum bile.Pilotların alıştıkları kuralların her sezon değişmesi onlar içinde çok zor olsa gerek.Zaten her pilot bunu röportajlarında dile getiriyor.

Her sezon başı birçok kuralın değişmesinin sebebi ise yarışları daha zevkli ve çekici hale getirmek.Yarışların zevkli geçmesinin en önemli kuralınında yarışlardaki geçiş sayısının artması olarak düşünürsek yapılan kural değişiklerinin asıl amacı yarıştaki geçiş sayısını arttırmak.Mantık doğru.Yarış içerisinde ne kadar fazla geçiş olursa heyacanda o kadar artar.Mı acaba?


Bu sezona dönersek sezonun en büyük yeniliklerinden biri DRS sistemi.Nedir bu DRS sistemi derseniz size kendi bildiğim ölçüde,sade bir şekilde anlatayım.DRS sistemi FİA tarafından pistin önceden belirlenmiş bir sektöründe size öndeki aracı geçmek adına tanınmış bir ekstra güç.Öndeki araçla aranızdaki mesafeyi 1 saniyenin altına indirdiğiniz vakit,DRS'nin serbest olduğu sektörde bu gücü kullanabiliyorsunuz.DRS'yi kullandığınız vakit 15 ile 20 km/sa'lik hız arasında(bu araca göre değişiyor) bir avantaja sahip oluyorsunuz.Yani DRS size öndeki araçtan en fazla 20 km/sa bir hız avantajı sağlıyor.Dolasıylada öndeki aracı geçmek çok ama çok muhtemel oluyor.

DRS sisteminin geçişleri arttırdığına şüphe yok.Daha önceleri bir yarış esnasında 10 geçişi bile zor görürken şimdi bir yarışta 60-70 tane geçiş görüyoruz.Ama bununla beraber geçiş kalitesinin de çok düştüğü bir gerçek.Ben yarışın genelinde geçişten daha çok sanki tur bindirme görüyor gibi oluyorum.Eskiden öndeki aracın sıkı bir savunma yapması ile birkaç tur süren müthiş çekişmeler görüyorduk.Eskiden belki yarışlarda 10 geçiş görüyorduk ama o geçişlerin hepside müthiş geçişler olduğu için yarıştan sonra hepsini tek tek sayabiliyorduk.Şimdi ise kaçımızn aklında şöyle sağlam bir geçiş kalıyorki?Şimdiki çoğu geçişte öndeki aracın çaresizliğinden başka birşey göremiyorum ben.

Tabiki her değişiklik çok kötü diye birşey yok.Mesela bu sezon kullanılmaya başlanılan lastik kuralı son derece yerinde bir kural olmuş.Böylece yarışlardaki pilotaj etkisini maksimum seviyeye çıkarmış bu kural.Bu pilotun sürüş yeteneğini ön plana çıkarıyor.


Birçok değişikliğin kökeninde yarışlardaki geçişi sayısını arttırmak vardır.Fakat ne kadar geçiş o kadar keyif anlamına gelmez.Ben şahsen eski yarışlardan daha çok keyif aldığımı söyleyebilirim.Belki eskiden daha az geçiş oluyordu ama hepside harbi geçişlerdi.İçerisinde savunma,cesaret,risk gibi birçok unsuru barındırıyordu.O yüzden her sene başı yapılan birçok değişikliğin gereksiz olduğunu ve kaliteyi düşürdüğünü düşünüyorum.Ve tabiki birde her sene başı kurallara yeniden alışmak.Alıştıktan sonra tekrar değişmiş kurallara yeniden adapte olmaya çalışmak...

2 yorum:

alpay-dın dedi ki...

Geçen yılın özellikle son yarışında Alonso'nun kendinden çok zayıf rakibi Petrov'un arkasında 60 tur kalıp şampiyonluğu kaybetmesiyle sonuçlanan örnekler gibi geçişlerin çok zor olması, takımları ve F1 sahiplerini en çok düşündüren konulardan birisiydi ve alternatif çözüm niteliğinde ortaya çıktı bu yüzden DRS. Kimileri DRS'nin Formula 1'in yeni efsanesi olduğunu düşünürken kimileri de geçişleri çok kolaylaştırdığını savunuyor ancak geçişlerin bu kadar artmasının geçen sene toplamda 300 küsür geçiş olmuşken bu senenin ortasına gelmeden bu rakam sanıyorum ki 615) nedeni yalnızca DRS değil. Mercedes takımının yaptığı geçiş araştırmalarına göre geçişlerin yüzde 30'u DRS'den dolayı asıl en büyük geçiş oranının nedeni aşınan-yeni takılan lastik farkından kaynaklanıyor onun oranı neredeyse yüzde 50'ye yakın geri kalan oranda normal geçişlerden dolayı. Dün Okay Karacan TRT'de bu konuyla ilgili yorumda bulundu ve haksız da değildi: İnsanlar oraya büyük paralar ödeyerek yarışları izlemeye geliyor yada TV karşısında milyar seyirci bu yarışları takip ediyor ve hepsinin beklentisi aksiyon ve geçiş görmek, DRS ve yeni lastik kuralı da bunları izleyicilere veriyor. Sonuçta kimse 2004 Yunanistanını şimdiki Barcelona'yı izlemeye değişmez bu kural da o yüzden geçen seneye göre daha iyi diye düşünüyorum.

pelezinho dedi ki...

lastik kuralında bende hem fikir.DRS kuarlına çok ötü gçzle bakmıyorum ama geçiş kalitesini düşürdüğünü düşünüyorum.mesela arkadan gelen zaten motor olarak senden daha güçlü bir araca karşı birde DRS sistemi işin içine girince geçişten çok tur bindirme gibi oluyor.mesela cana'da yarışında Shumi'nin kem Button'a hem de Webber'e geçilmesi gibi.fakat bugünkü almanya yarışında geçişlerin çoğu DRS yardımı olmadan oldu ve yarış gerçekten şahaneydi.oldukçada kaliteli geçişler vardı